CREART@Art Safari
CORNEL BRAD
Femei.Putere.România
Curatoare Carmen Casiuc
14 noiembrie – 15 decembrie
Expoziția „Femei. Putere. România” prezintă o selecție de portrete feminine realizate de Cornel Brad de-a lungul anilor pe care i-a dedicat documentării relației pe care oamenii o stabilesc cu Statul român. Trei generații de femei ne privesc, femei care au înfruntat și depășit tirania, nedreptatea, abuzul, indiferența și uitarea din partea instituțiilor menite să le apere, precum Ana Blandiana, Doina Cornea, Ioana Voicu-Arnăuțoiu, Herta Müller, Niculina Moica și Alexandra Furnea, dar și femei care au excelat în diverse domenii, precum Mariana Gheorghe, Laura Codruța Kövesi, Constantina Diță și Alina Șerban. Biografiile lor ne aduc în lumină legăturile dintre viețile noastre și emoțiile care ne unesc.
Istoria, așa cum o percepem, rareori oferă o reflecție obiectivă sau completă a realității. Adesea, cadrul narativ al istoriei prioritizează narațiuni specifice, lăsând în obscuritate multe perspective, voci și adevăruri, remodelate de ideologiile vremii. În urmă cu șapte ani, Cornel Brad, în calitate de fotograf profesionist, a început să portretizeze personaje din scena politică iar, treptat, s-a îndreptat spre oameni obișnuiți, povești de viață arhivate în unele cazuri și de fostele dosare ale Securității comuniste din România. Acest demers a culminat într-o primă publicație de fotografie vernaculară, „Oameni. Putere. România”, care a surprins personalități, viziuni și detalii intime despre trăiri colective care au marcat mentalul societății românești. Unele portrete din cartea fotografică amintită sunt incluse în expoziția de față, unde personaje feminine ne introduc în viața familiilor și comunităților care au trăit transformările Statului român, de la monarhie la comunism și, în final, la democrație, având Revoluția din Decembrie 1989 ca punct de cotitură.
Expoziția „Femei. Putere. România” prezintă o selecție de portrete feminine realizate de Cornel Brad de-a lungul anilor pe care i-a dedicat documentării relației pe care oamenii o stabilesc cu statul român. Portretele alese conturează o sută de ani de evenimente istorice care au marcat România și ne dezvăluie povești de viață integrate în narațiunea mai amplă a istoriei, experiențe trăite de bunici, mame, surori, soții, confidente, lideri și femei de afaceri din jurul nostru. Trei generații de femei ne privesc, femei care au înfruntat și depășit tirania, nedreptatea, abuzul, indiferența și uitarea din partea instituțiilor menite să le apere, precum Ana Blandiana, Doina Cornea, Ioana Voicu-Arnăuțoiu, Herta Müller, Niculina Moica și Alexandra Furnea, dar și femei care au excelat în diverse domenii, precum Mariana Gheorghe, Laura Codruța Kövesi, Constantina Diță și Alina Șerban. Biografiile lor ne aduc în lumină legăturile dintre viețile noastre și emoțiile care ne unesc.
Abordarea distinctivă a lui Cornel Brad în fotografie tratează aceste portrete ca pe un demers comunitar orientat către o înțelegere mai profundă a identității. Prin selecția de chipuri propusă în continuare, descoperim cinci ipostaze ale puterii care definesc identitatea individuală și de grup: 1. Fețele Legitimității – care întruchipează autoritatea și inspiră schimbarea; 2. Fețele Sacrificiului – ale căror sacrificii personale profunde iluminează adâncurile rezilienței umane; 3. Fețele Curajului – care se confruntă cu adversitatea cu putere neclintită; 4. Fețele Celebrității – care își folosesc influența pentru cauze importante; 5. Fețele Uitării – ale căror contribuții esențiale au fost adesea trecute cu vederea, dar rămân fundamentale pentru comunitățile lor.
Contradicțiile și complexitățile fiecărei epoci conturează un portret variat al femeii, în relație cu diversele structuri de putere ce au guvernat viața în România. Aducând în prim-plan experiențele colective care le-au marcat viețile personale și profesionale, seria portretelor oferă spațiul unei introspecții asupra resorturilor de putere individuală și asupra idealurilor comunităților din care aceste femei fac parte – forțe umane ce au modelat societatea contemporană. Fără pretenții estetice majore, aceste fotografii deschid un spațiu de conexiune cu fețele umane ale puterii și povești personale, dezvăluind valorile esențiale care stau la baza luptei pentru libertate: empatia, conștiința și credința în valoarea intrinsecă a fiecărei persoane.
Pe măsură ce parcurgem aceste portrete și confesiunile din spatele lor, îți propunem să iei în considerare următoarele întrebări: Ce evenimente din viețile acestor femei rezonează cu tine? Ce vulnerabilități și ce forțe colective se regăsesc și în jurul tău? Cum poți să contribui la crearea unui mediu în care libertatea de gândire și comunitatea sunt parte din soluție?
Expoziția „Femei. Putere. România” onorează contribuțiile esențiale ale femeilor în istoria și societatea noastră, dar ne invită și să descoperim rolul esențial al fotografiei vernaculare în conturarea unei punți de legătură între generații. Prin aceste portrete, Cornel Brad surprinde dimensiunile personale ale puterii pe care o are femeia în societate și construiește noi legături între trecut și prezent, între individ și comunitate. Surprinzând un portret colectiv, seria de fotografii ne invită să reconsiderăm, la rândul nostru, percepțiile din prezent despre putere.
Carmen Casiuc
curatoare
———————————–
The exhibition “Femei. Putere. România” (“Women. Power. Romania”) presents an extensive selection of feminine portraits created by Cornel Brad over the past seven years. Three generations of women stare back at us, women who have faced and overcome tyranny, injustice, abuse, indifference, and neglect from the institutions meant to protect them, including Ana Blandiana, Doina Cornea, Ioana Voicu-Arnăuțoiu, Herta Müller, Niculina Moica, and Alexandra Furnea, as well as women who have excelled in various fields, such as Mariana Gheorghe, Laura Codruța Kövesi, Constantina Diță, and Alina Șerban. Their biographies illuminate the connections between our lives and the emotions that unite us.
History, as we perceive it, rarely provides an objective or complete reflection of reality. Often, the narrative of history prioritizes specific accounts, leaving many perspectives, voices, and truths in obscurity, reshaped by the ideologies of the time. Nine years ago, Cornel Brad, as a professional photographer, began to portray characters from the political scene and gradually turned his attention to ordinary people, life stories archived in some cases by the former files of the Romanian communist Securitate. This endeavor culminated in the first publication of vernacular photography, “Oameni. Putere. România” (“People. Power. Romania”), which captured personalities, visions, and intimate details about collective experiences that have marked the Romanian society’s mindset. Some portraits from the mentioned photographic book are included in the current exhibition, where feminine characters introduce us to the lives of families and communities that have lived through the transformations of the Romanian State, from monarchy to communism, and finally to democracy, with the December 1989 Revolution marking a turning point.
The exhibition “Femei. Putere. România” (“Women. Power. Romania”) presents an extensive selection of feminine portraits created by Cornel Brad over the past seven years. The portraits can outline more than a hundred years of historical events that have marked Romania and reveal life stories integrated into the larger narrative of history, showcasing the experiences of grandmothers, mothers, sisters, wives, confidantes, leaders, and businesswomen in our midst. Three generations of women stare back at us, women who have faced and overcome tyranny, injustice, abuse, indifference, and neglect from the institutions meant to protect them, including Ana Blandiana, Doina Cornea, Ioana Voicu-Arnăuțoiu, Herta Müller, Niculina Moica, and Alexandra Furnea, as well as women who have excelled in various fields, such as Mariana Gheorghe, Laura Codruța Kövesi, Constantina Diță, and Alina Șerban. Their biographies illuminate the connections between our lives and the emotions that unite us.
Cornel Brad’s distinctive approach to photography treats these portraits as a community-driven effort for a deeper understanding of identity. Through the selection of faces put forth, we discover five facets of power that define individual and group identity: 1. Faces of Legitimacy – embodying authority and inspiring change; 2. Faces of Sacrifice – whose deep personal sacrifices illuminate the depths of human resilience; 3. Faces of Courage – facing adversity with unwavering strength; 4. Faces of Celebrity – using their influence for important causes; 5. Faces of Forgetting – whose essential contributions have often been overlooked, yet remain foundational to their communities.
The contradictions and complexities of each era shape a varied portrait of women in relation to the diverse power structures that have governed life in Romania. By bringing to the forefront the collective experiences that have marked their personal and professional lives, the series of portraits offers a space for introspection regarding the drivers of individual power and the ideals of the communities of which these women are a part – human forces that have shaped contemporary society. Without major aesthetic pretensions, these photographs open a space for connection with the human faces of power and personal stories, revealing the essential values underlying the struggle for freedom: empathy, awareness, and belief in the intrinsic worth of every individual.
As we navigate through these portraits and the confessions behind them, we invite you to consider the following questions: What aspects of these women’s lives resonate with you? What vulnerabilities and collective strengths do you see around you? How can you contribute to creating an environment where freedom of thought and community are part of the solution?
The exhibition “Femei. Putere. România” honors the essential contributions of women to our history and society, but it also invites us to discover the crucial role of vernacular photography in bridging generations. Through these portraits, Cornel Brad captures the personal dimensions of the power held by women in society and builds new connections between the past and the present, between the individual and the community. Constituting a collective portrait, the series of photographs encourages us to reconsider our own perceptions of power.
Carmen Casiuc
curator