Acasă » Stiri » Expoziția Arantxa Etcheverria – Blue Door

Expoziția Arantxa Etcheverria – Blue Door

/for English please scroll down
Arantxa Etcheverria – Blue Door
– solo show-Curator: Eugen Rădescu

16 ianuarie – 16 februarie 2020
Galeria creart
Piața Alexandru Lahovari nr. 7, București

Vernisaj: 16 ianuarie, 19:00 – 21:00

“Blue door” este un proiect work-in-progress care face parte dintr-o construcție expozițională numită “Apocalypse/Beatus”, o serie de foto-montaje inspirate din beatus-ii spanioli din secolul al XI-lea. Beatus-ii sunt manuscrise iberice din Evul Mediu unde erau comentate și descifrate interpretările din Apocalipsa după Sfântul Ioan. Apocalipsa este un termen ce anunță un sfârșit și un început dihotomic: sfârșitul lumii, așa cum o știm noi și, în același timp, fericirea absolută (după tragic). “Blue door” vorbește despre interpretarea acestor termeni din perspectiva performativă, printr-un obiect și o prezență umană, în căutarea posibilității meditației. Proiectul “Blue door” este un performance/instalație, care are ca inspirație partea interioară a clădirii, unde Arantxa Etcheverria are atelierul de lucru, o clădire construită de Marcel Iancu în 1934. “Blue door” face parte din aceleași căutări meditative ca cele din “Red door”: o zonă arhitecturală din atelierul artistei va fi refăcută și folosită într-un ansamblu performativ pe subiectul apocalipsei și al fericirii promise.“ (Eugen Rădescu)

Arantxa Etcheverria (n. 1975) este artistă de origine franceză, a studiat artele vizuale la Villa Arson din Nisa și scenografia la Teatrul Național din Strasbourg. Din 2013 a desfășurat o practică artistică legată de arhitectura modernistă a atelierului său din București. Fie că e vorba de pictură, de instalație sau de montaje foto și video, lucrările ei sunt rezultatul unei analize minuțioase a geometriei spațiului. A expus, printre altele, la Art Safari (2018), ArtEncounters (2017), Architectures, BARIL, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca (2016, solo); DADADA, Media Art Festival, Muzeul de Artă Arad (2016); O tăcere dialogică, Club Electroputere, Craiova (2016); Comedia, Art On Display Project, Musette Kube, București (2015, solo); Video Zoom Romania, Museo di Roma / Sala Uno, Roma (2015); Corner, Galeria Calina, Timișoara (2014, solo); Objects of Desire, Galeria Sabot, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca (2014); Studio/Structures, Muzeul Național de Artă Contemporană – Anexa, București (2013, solo); BB6 – Bienala Internațională de Artă Contemporană București (2013). Este reprezentată de galeria BARIL, Cluj-Napoca. Trăiește și lucrează la București.

Eugen Rădescu este manager cultural, curator și teoretician, cu studii în științe politice (specializat în relativism moral și etică politică). A scris pentru diferite reviste și publicații naționale și internaționale. A fost, printre altele, curatorul Bucharest Biennale 1, cu tema “Identity Factories”, al expozițiilor “How Innocent Is That?”, “presently i have nothing to show and i’m showing it!” și “Common Nostalgia” la Pavilion, București. A publicat cartea “How innocent is that?” la Revolver Book, Berlin. Este co-editorul PAVILION – journal for politics and culture, co-directorul Bucharest Biennale (împreună cu Răzvan Ion) și președinte al board-ului organizațional al PAVILION și BUCHAREST BIENNALE. Este membru al board-ului de selecție apexart New York, pentru programele “Franchise” și “Unsolicited Proposal Program”. A ținut numeroase prelegeri și conferințe la diverse instituții, printre care apex, New York; Badischer Kunstverein, Karlsruhe; Casa Encedida, Madrid; Universitatea de Arte, Cluj. Este lector la Universitatea București și profesor asociat la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj. Locuiește și lucrează în București.

www.creartgallery.ro


Arantxa Etcheverria – Blue Door

Curator: Eugen Rădescu
January 16 – February 16, 2020
creart Gallery
Alexandru Lahovari Square, no. 7, Bucharest

Opening: January 16, 7 PM.

“Blue door” is a work-in-progress project, part of an exhibition construction, named “Apocalypse/Beatus”, a photomontage series, inspired by spanish beatus from the 11th Century. “Beatus” are medieval Iberian manuscripts consisting of interpretations and commentaries on the Apocalypse of John or Book of Revelation. The apocalypse is a term that announces the end of this world but, at the same time, a new beginning, the ultimate happiness (after the tragic). “Blue door” talks about the interpretation of those terms in a performative manner, through an object and a human presence, searching for posibillities of meditation. “Blue door” is a performance/installation inspired by the interior of the building where Arantxa Etcheverria has her artist studio, a house built by Marcel Iancu in 1934. “Blue door” continues the meditative explorations opened by “Red Door”: an architectural detail from Arantxa’s studio will be rebuilt and used in a performance on the subject of apocalypse and promised happiness.“ (Eugen Rădescu)

Arantxa Etcheverria (born in 1975) is a French artist. She has studied visual arts at Villa Arson in Nice and scenography at the National Theatre in Strasbourg. From 2013 she is developing an artistic practice based on modern architecture inspired by her studio in Bucharest. No matter if we speak about paintings, installations, videos or photomontage, all her works are the result of a very precise analysis of the space geometry. She has exhibited in Art Safari (2018), ArtEncounters (2017), Architectures, BARIL Gallery, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca (2016, solo); DADADA, Media Art Festival, Art Museum of Arad (2016); A Dialogue in Silence, Electroputere Club, Craiova (2016); Comedy, Art On Display Project, Musette Kube, Bucharest (2015, solo); Video Zoom Romania, Museo di Roma / Sala Uno, Roma (2015); Corner, Calina Gallery, Timișoara (2014, solo); Objects of Desire, Sabot Gallery, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca (2014); Studio/Structures, National Museum of Contemporary Art – – Annex, Bucharest (2013, solo); BB6 – Bienala Internațională de Artă Contemporană București (2013). She is represented by BARIL Gallery, Cluj-Napoca. She lives and works in Bucharest.

Eugen Rădescu is cultural manager, curator and theoretician, with background in political science (specialised on moral relativism and political ethics). He wrote for various magazines and newspapers. He curated, among others, Bucharest Biennale 1 with the theme “Identity Factories”, “How Innocent Is That?” , “presently i have nothing to show and i’m showing it!” and “Common Nostalgia” at Pavilion Bucharest. He has published the book “How Innocent Is That?” at Revolver Book Berlin. He is co-editor of PAVILION – journal for politics and culture and co-director of Bucharest Biennale (with Răzvan Ion) and the chairman of the organisational board of PAVILION and BUCHAREST BIENNALE. He is a member of the selection board at apexart for the programs “Franchise” and “Unsolicited Proposal Program”. He has held different lectures at several institutions such as apex, New York; Badischer Kunstverein, Karlsruhe; Casa Encedida, Madrid; University of Arts, Cluj. Also he is professor at Bucharest University and Babeș-Bolyai University, Cluj. He lives and works in Bucharest.

www.creartgallery.ro


Organizat de Primăria Capitalei, prin creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București

Cine ne iubește



Citește și

creart
Total time: 1734949416.7607 s