Proiectul Cabaret Voltaire Zürich – ultima staționare în Capitală
Primăria Capitalei, prin creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București, organizează, în perioada 25 aprilie – 10 mai 2017, între orele 10:00 – 17:00, la Galeria Tipografia din cadrul Combinatului Fondului Plastic (Strada Băiculești nr. 29), evenimentul expozițional „Dada on Tour & Guests. Last Stop – Bucharest”.
Expoziția este prezentată în colaborare cu Asociația „Dada 100 2016 Zürich” și Cabaret Voltaire din Zürich, sub patronajul Ambasadei Elveției în România, iar curatorii sunt Adrian Notz și Juri Steiner. Vernisajul expoziției va avea loc la Galeria Tipografia, în data de 25 aprilie, de la ora 18:30.
Pe 24 aprilie, la Sala Teatrelli din Piața Alexandru Lahovari nr. 7, începând cu ora 18:30, evenimentul expozițional va fi precedat de masa rotundă „Dada on Tour”, care va avea loc în prezența ES Urs Herren – Ambasadorul Elveției la București, fiind moderată de Ruxandra Balaci – Director Artistic Fondator MNAC (2001–2014), Director ArtAccess.ro. Masa rotundă va contura experiențele interesante românești și internaționale care au marcat anul trecut Centenarul Dada. Intervenanții vor fi: Prof. univ. Sorin Alexandrescu – Director CESI, Adrian Notz – Director Cabaret Voltaire – Zürich, Conf.univ. Paul Cernat, Octav Avramescu – Director SemiSilent/Jumătatea Plină.
În 2016 s-au împlinit 100 de ani de la proclamarea Dada. Cortul Dada de la Cabaret Voltaire Zürich circulă de trei ani pentru a marca acest Centenar. Prin intermediul proiectului „Dada on Tour”, expoziția „Dada in Nuce” a devenit mobilă, sub forma unui cort gonflabil, care a fost trimis într-o călătorie prin întreaga lume. „Dada on Tour” va porni pentru ultima oară la drum și se va opri la București, primul loc de manifestare artistică a celor doi cofondatori Cabaret Voltaire, Tristan Tzara și Marcel Iancu.
„Personal, consider că are mult sens să încheiem Dada on Tour la București, deoarece acum mai bine de 10 ani a început pentru mine, cu proiectul Dada East, o pasionantă călătorie în lumea artei contemporane din România. Astfel, România a devenit țara în care am călătorit cel mai des, spre exemplu mai des decât în Germania. Ultima ’staționare’ nu este deci doar ’oficială’ ci și ’personală’. Un fel de: înapoi la începuturi.”, declară Adrian Notz, curatorul expoziției și Directorul Cabaret Voltaire Zürich.
După ce a luat naștere la Cabaret Voltaire din Zürich, în 1916, curentul Dada s-a răspândit rapid în orașe precum New York, Berlin sau Paris. Cortul conține lucrarea „Firmamentul Dada”, care ilustrează călătoria acestui curent artistic internațional din 1916 până în 1923, precum și filmul Dada in Nuce.
Vizitând cortul nomad veți descoperi viziuni, acțiuni, scandaluri și povești de dragoste ale celor 165 de dadaiști, printre care Tristan Tzara, Jean Arp, Marcel Duchamp, André Breton, Francis Picabia, Baroness Elsa von Freytag-Loringhoven, Sophie Taeuber-Arp și Arthur Cravan.
Scopul proiectului „Dada on Tour” este acela de a aduna prieteni și specialiști Dada risipiți în toate colțurile lumii, de a surprinde și a ne lăsa surprinși de păreri și interpretări, de a provoca și a culege cercetări în domeniul Dada.
Cu ocazia festivalului „Zürich Meets New York”, proiectul „Dada on Tour” a fost prezent din 18 până în 22 mai 2014 în Whitebox Art Center din New York, iar cu ocazia expoziției „Sophie Taeuber-Arp – Astăzi este mâine” a putut fi vizitat în data de 31 august 2014 la Kunsthaus Aarau. Din 22 până în 26 octombrie 2014 cortul s-a aflat în Casa Daros din Rio de Janeiro, iar între 11 și 17 decembrie 2014 a fost prezent la Bienala Kochi-Muziris din Kochi, India. Între 14 și 16 iunie 2014 proiectul s-a aflat, sub numele „Dada on Tour – Polytropos”, în Hong Kong, iar între 11–15 mai 2015 proiectul „Dada on Tour –Polytropos” a putut fi vizitat și în Zürich. Pe 30 mai 2015 „Dada on Tour” a făcut o oprire la Monte Verità, lângă Locarno. Între 16 iunie și 5 iulie 2015 proiectul „Dada on Tour” s-a aflat în Germania, în Renania, în Pirmasens, locul de naștere al lui Hugo Ball, dar și în Köln, Bonn, Bad Ems și în Muzeul Arp Bahnhof Rolandseck din Remagen. Între 21 și 24 ianuarie 2016 a putut fi vizitat la Art Stage din Singapore. Proiectul „Instant City Reloaded” a adus cortul „Dada on Tour” între 16 și 23 mai 2016, în cadrul Festivalului „Zürich Meets London”, în diferite locații din Londra. Între 05 și 11 septembrie 2016 „Dada on Tour” a fost prezent, cu ocazia unui festival Dada, în Centrul Cultural din Belgrad. La scurt timp după, între 23 septembrie și 02 octombrie 2016, în timpul festivalului de performance-uri „Dada Spring”, cortul a fost remontat în fiecare zi într-un alt loc din Goiania, Brazilia, devenind un spațiu pentru performance-uri.
Astfel, Cortul „Dada on Tour” va povesti, la ultima sa oprire în București, nu numai despre Dada de acum 100 de ani, ci și despre toate locurile minunate în care a călătorit, aducând ceva din spiritul Dada în aceste locuri și cunoscând noi prieteni Dada. Inițiativa de a aduce cortul „Dada on Tour” la București îi aparține sculptorului Reka Csapo Dup.
„Cu prilejul ’Dada on Tour. Last Stop – Bucharest’ – ca gest de întâmpinare – am selectat și invitat artiști români contemporani conectați atitudinal la Dada, la rebeliune, la încercarea asumată de spargere a tiparelor – într-un moment sau altul al creației lor. Este o selecție „neo-dada” care însoțește la București cortul documentar ca un expres omagiu/clin d’oeil al unor ’prieteni noi’ cum îi numește Adrian Notz. Artiștii prezentați ilustrează – de o manieră directă sau subtilă – prin sugestii și referințe – perenitatea spiritului Dada – sinonim anarhicului, grav sau amuzant, ludic și libertar – clamând cu energie, cu furie sau spontaneitate – ieșirea din convenții, ’l’insoumission de l’art’. Dadaismul a făcut și face prozeliți până în zilele noastre prin atitudinea critică, avantgardist – inspirată, extrovert anarhistă, prin abordarea surprinzător ironică a cuvintelor/imaginilor/sunetelor. Cortul Dada de la Cabaret Voltaire Zürich acționează ca un repositorium mobil – documentar și evocator – al memoriei dadaiste. Mobilitatea cortului pe multe meridiane și prezența ’noilor prieteni’ artiști, raportându-se creativ la Dada, certifică încă o dată interesul continuu și rezonanța de care se bucură acest fenomen intelectual, hrănitor și astăzi.” Ruxandra Balaci – Director Artistic Fondator MNAC (2001–2014), Director ArtAccess.ro