/for English please scroll down
Arantxa Etcheverria
Red Door/Blue Door
– expoziție-
Curator: Eugen Rădescu
11 iulie – 5 august 2018
Galeria creart
Piața Alexandru Lahovari nr. 7, București
Vernisaj: 11 iulie 2018, 19.00 – 21.00
“Red door/blue door” este un proiect work-in-progress ce face parte dintr-o construcție expozițională numită “Apocalypse/Beatus”, o serie de foto-montaje inspirate din beatus-ii spanioli din secolul al XI-lea. Beatus-ii sunt manuscrise iberice din Evul Mediu unde erau comentate și descifrate interpretările din Apocalipsa după Sfântul Ioan. Apocalipsa este un termen ce anunță un sfârșit și un început dihotomic: sfârșitul lumii, așa cum o știm noi și, în același timp, fericirea absolută (după tragic). “Red door” vorbește despre interpretarea acestor termeni din perspectiva performativă a unui paznic așezat în fața unei uși, în căutarea meditației prin simpla lui poziționare. Proiectul “Red door” este un performance/instalație, care are ca inspirație partea exterioară a clădirii, unde Arantxa Etcheverria are atelierul de lucru, o clădire construită de Marcel Iancu în 1934. “Blue door” și “Yellow door” vor face parte din aceleași căutări meditative ca cele din “Red door”: o zonă arhitecturală din atelierul artistei va fi refăcută și folosită într-un ansamblu performativ pe subiectul apocalipsei și al fericirii promise.
Arantxa Etcheverria (n. 1975) este artistă de origine franceză, ce a studiat artele vizuale la Villa Arson din Nisa și scenografia la Teatrul Național din Strasbourg. Din 2013 a desfășurat o practică artistică legată de arhitectura modernistă a atelierului său din București. Fie că e vorba de pictură, de instalație sau de montaje foto și video, lucrările ei sunt rezultatul unei analize minuțioase a geometriei spațiului. A expus, printre altele, la Art Safari (2018), ArtEncounters (2017 Architectures, BARIL, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca (2016, solo); DADADA, Media Art Festival, Art Museum of Arad (2016); O tăcere dialogică, Club Electroputere, Craiova (2016); Comedia, Art On Display Project, Musette Kube, București (2015, solo); Video Zoom Romania, Museo di Roma / Sala Uno, Roma (2015); Corner, Galeria Calina, Timișoara (2014, solo); Objects of Desire, Galeria Sabot, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca (2014); Studio/Structures, Muzeul Național de Artă Contemporană – Anexa, București (2013, solo); BB6 – Bienala Internațională de Artă Contemporană București (2013). Este reprezentată de galeria Baril, Cluj. Trăiește și lucrează la București.
Eugen Rădescu este manager cultural, curator și teoretician, cu studii in științe politice (specializat în relativism moral și etică politică). A scris pentru diferite reviste și publicații naționale și internaționale. A fost, printre altele, curatorul Bucharest Biennale 1, cu tema “Identity Factories”, al expozițiilor “How Innocent Is That?”, “presently i have nothing to show and i’m showing it!” și “Common Nostalgia” la Pavilion, București. A publicat cartea “How innocent is that?” la Revolver Book, Berlin. Este co-editorul PAVILION – journal for politics and culture, co-directorul Bucharest Biennale (împreună cu Răzvan Ion) și președinte al board-ului organizațional al PAVILION și BUCHAREST BIENNALE. Este membru al board-ului de selecție apexart New York, pentru programele “Franchise” și “Unsolicited Proposal Program”. A ținut numeroase prelegeri și conferințe la diverse instituții, printre care apex, New York; Badisher Kunstverein, Karlshrue; Casa Encedida, Madrid; Universitatea de Arte, Cluj. Este lector la Universitatea București și profesor asociat Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj. Locuiește și lucrează în București.
—
Arantxa Etcheverria
Red Door/Blue Door
– solo show –
Curator: Eugen Rădescu
July 11 – August 5, 2018
creart Gallery
Piața Alexandru Lahovari nr. 7, Bucharest
Opening: July 11, 2018, 19.00 – 21.00
“Red door/blue door” is a work-in-progress project, part of an exhibition construction, names “Apocalypse/Beatus”, a photomontage series, inspired by spanish beatus from XI century. “Beatus” are iberian manuscripts from mediaevalism where they were commented interpretations from Saint Ioan’s Apocalypse. The apocalypse is a termn that announce the end of this worlds but, in the same time, a new beginning, the ultimate happiness (after the tragic). “Red door” talks about the interpretation of those terms in a performative manner of a guardian who stands in front of a door, searching for meditation, by simply his position. “Red door” is a performance/installation which has as inspiration the exterior of the building where Arantxa Etcheverria has her artist studio, a house build by Marcel Iancu in 1934. “Blue door” and “Yellow door”, will be part of this series of searching for meditation: an architectural area from Arantxa’s studio which will be rebuilt and used in a performance on the subject of apocalypse and happiness.
Arantxa Etcheverria (born in 1975) is a french artist who studied visual arts at Villa Arson in Nice and scenography at National Theatre in Strasbourg. From 2013 she developed an artistic practice based on modern arhitecture inspired by her studio in Bucharest. Even if it is about painting, installation, or video and photomontage, her works are the result of a very precise analyze of the space geometry. She exhibited in Art Safari (2018), ArtEncounters (2017), Architectures, BARIL, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca (2016, solo); DADADA, Media Art Festival, Art Museum of Arad (2016); O tăcere dialogică, Club Electroputere, Craiova (2016); Comedia, Art On Display Project, Musette Kube, București (2015, solo); Video Zoom Romania, Museo di Roma / Sala Uno, Roma (2015); Corner, Galeria Calina, Timișoara (2014, solo); Objects of Desire, Galeria Sabot, Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca (2014); Studio/Structures, Muzeul Național de Artă Contemporană – Anexa, București (2013, solo); BB6 – Bienala Internațională de Artă Contemporană București (2013). She is represented by Baril Gallery, Cluj. She lives and work in Bucharest.
Eugen Rădescu is cultural manager, curator and theoretician, with background in political science (specialised on moral relativism and political ethics). He wrote for various magazines and newspapers. He curated, among others, Bucharest Biennale 1 with the theme “Identity Factories”, “How Innocent Is That?” , “presently i have nothing to show and i’m showing it!” and “Common Nostalgia” at Pavilion Bucharest. He published the book “How Innocent Is That?” at Revolver Book Berlin. He is co-editor of PAVILION – journal for politics and culture and co-director of Bucharest Biennale (with Răzvan Ion) and the chairman of the organisational board of PAVILION and BUCHAREST BIENNALE. He is member of the selection board at apexart for the programs “Franchise” and “Unsolicited Proposal Program”. He held different lectures at several institutions such as apex, New York, Badisher Kunstverein, Karlshrue, Casa Encedida, Madrid, University of Arts, Cluj. Currently he is working on a new book, “Moral relativism – two perspectives”. He is Phd in political science at Babeș-Bolyai University.
Also he is professor at Bucharest University and Babeș-Bolyai University, Cluj. Lives and works in Bucharest.
—
Organizat de Primăria Capitalei, prin creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București